COMUNICAT | No són retallades, és el desmantellament de l’escola pública

Davant l’anunci urgent i extraordinari que el Departament d’Ensenyament ha fet a les direccions dels centres escolars públics, afirmant  la suspensió dels recursos destinats al personal de suport a la inclusió d’alumnes i dels recursos destinats al personal de reforç als centres d’entorns socialment i econòmicament complexos, des de la Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI) manifestem la nostra indignació i el nostre rebuig més absoluts.

Diversos col·lectius i entitats —amb les direccions, els claustres i les famílies al capdavant— han mostrat el seu rebuig a aquesta mesura. Des de la XEI ens sumem i ens solidaritzem amb tots ells i volem recordar les condicions en què s’emmarca la decisió del Departament d’Ensenyament:

  1. Una argumentació tècnicament esbiaixada: l’argumentació donada per la consellera Meritxell Ruiz és errònia i confusa. Sabem que si la llei de pressupostos no s’aprova per falta dels suports necessaris, s’acaben prorrogant els pressupostos de l’any anterior. No té cap sentit, per tant, aplicar retallades addicionals a les que ja hi havia en els pressupostos anteriors o aturar inversions que ja estaven en marxa i/o aprovades. La Llei de Pressupostos del 2015 i el text refós de la Llei de Finances Públiques de la Generalitat de Catalunya estableixen el règim de les modificacions pressupostàries permeses. Tècnicament és possible mantenir les partides econòmiques. Entenem que és un greu error justificar les retallades amb un relat fals i políticament interessat sobre la manca d’acord en l’aprovació dels pressupostos. Cal recordar, també, que per al proper curs el Departament d’Ensenyament ja havia denegat la reducció de la jornada lectiva als docents majors de 55 anys, fet que impedeix la incorporació de 350 docents que sí que estaven previstos en el pressupost del 2015 que s’ha prorrogat. En definitiva, Ensenyament ja ha aplicat dures retallades prèviament al projecte pressupostari per al 2016.
  2. L’alumnat més vulnerable, moneda de canvi de l’estratègia política més acarnissada: aquesta mesura afecta directament les famílies immigrants que precisen aules d’acollida i suport lingüístic, les famílies de nens i nenes amb sordesa, amb autisme, amb trastorns de conducta, amb bloqueigs emocionals, amb situacions personals i familiars complexes, al personal interí que treballa en condicions precàries i poca seguretat laboral… Són els col·lectius més vulnerables de la comunitat educativa i, en una obscena mostra d’abús de poder, el Departament d’Ensenyament s’ha acarnissat amb ells retirant-los els recursos necessaris que els assegurava unes mínimes condicions d’inclusió i d’atenció.
  3. Política de desinversions de llarg recorregut: la crisi econòmica i financera iniciada l’any 2008 va oferir l’estat de xoc idoni per justificar una acumulació imparable de desinversions en l’educació pública. Durant els darrers anys el Govern de la Generalitat ha entrat en una roda de retallades que situen Catalunya a la cua de la política educativa a Europa, per darrere de la resta d’Espanya i de països com Portugal i Romania. La desinversió ha afectat a la formació permanent del personal docent (-97,79% entre 2010 i 2015), a les beques i ajuts a l’estudi (-76,43%) que asseguraven la igualtat d’oportunitats, a les beques per a menjador (-14,62%) i al manteniment d’equipaments i instal·lacions. Tot plegat ha fet recular l’educació pública catalana dècades enrere. La desinversió anunciada aquesta setmana no fa més que sumar-se a una llarga i inèdita trajectòria de supressió de recursos que contrasta escandalosament amb la ridícula disminució dels concerts educatius (-4,59%) i amb la prorrogació de les subvencions de milions d’euros a les escoles de l’Opus que separen els alumnes per sexe.
  4. No són retallades, és la privatització del dret a l’educació: les desinversions, tanmateix, són una peça més del pla de privatització i mercantilització de l’educació que els governs del PP, CiU i Junts pel Sí estan duent a terme seguint els models educatius anglès, nord-americà i xilè. Si la privatització del dret a l’educació ha trobat en la LOMCE (i en molts aspectes en la LEC) el marc jurídic idoni per accelerar aquest procés, la crisi econòmica li ha proporcionat l’excusa perfecta per retallar descaradament i desmantellar el sistema educatiu públic de forma encara més accelerada.

Per aquests motius, des de la XEI:

  1. Reclamem al Departament d’Ensenyament que retorni la dignitat a l’escola pública catalana perquè els nens i nenes gaudeixin de la millor escola possible i de l’únic espai que els garantia la igualtat d’oportunitats en una societat cada cop més desigual; que retorni la dignitat als i les mestres perquè puguin obtenir el reconeixement personal, la qualitat laboral i la professionalitat que els han manllevat; que retorni la dignitat a la ciutadania perquè se senti partícip, coresponsable i orgullosa d’una educació pública de tothom i per a tothom.
  2. Cridem a direccions, mestres, famílies i alumnat a plantar-se, aturar el desmantellament de l’escola pública i reclamar drets, inversions i dignitat. Volem una primavera educativa catalana i la volem ara.

Xarxa d’Escoles Insubmises
Barcelona, 20 de juny de 2016

Descarrega’t el comunicat en pdf: Comunicat_XEI_NoSonRetallades

Deixa un comentari