Resum de la I Jornada de la XEI

El passat 21 de febrer les escoles de la Xarxa ens vam reunir amb la intenció d’enxarxar-nos i consensuar les mesures que durem a terme fins a final de curs amb l’objectiu de pal·liar els efectes negatius de la LOMCE.

ELS CENTRES EDUCATIUS I LES AMPA’s PARLEN:

QUÈ S’ESTÀ FENT I QUÈ ES PROPOSA

En línies generals quasi tots els participants van manifestar la seva voluntat de no fer canvis en la gestió escolar. La manera més immediata de negar-se a acatar la llei és continuar com fins ara i no canviar res, és a dir mantenir les competències dels Consells Escolars, mantenir el català com a llengua vehicular, etc.

En el moment de fer propostes, la majoria de participants es van mostrar inquiets i confosos. La inquietud per les possibles conseqüències legals de la insubmissió i la confusió per com portar a terme noves iniciatives.

Resum de la presentació de cada escola:

  • L’Escola El Sagrer va plantejar no fer les proves de tercer.
  • L’Escola El Bosc va proposar mantenir el Català i el Consell Escolar.
  • L’Escola Nabí va dir que no han aplicat la LOMCE i que continuen com fins ara.
  • L’Institut Secretari Coloma ens va advertir de la imposició de canvi de llibres que suposa l’aplicació de la LOMCE i va proposar d’oferir resistència al canvi de llibres. Sembla ser que els llibres editats per al proper curs ja venen amb els continguts canviats i adaptats a la LOMCE.
  • L’Escola Fructuós Gelabert va proposar fer un Quadern de Queixes per recopilar els motius de desobediència. 

FULL DE RUTA

QUÈ FEM AMB LES PROVES DE TERCER?

L’experiència d’insubmissió que les mares de l’Escola del Turó del Cargol ens van exposar va ser engrescadora.

La col·laboració de l’advocada Eva Gonzalez va ser determinant per esvair els dubtes legals que en general compartia tothom.

Conclusions:

  • El Claustre no té massa marge. Els mestres no poden negar-se a fer la prova, podria haver-hi responsabilitat orgànica.
  • Segons la LOMCE el resultat de les proves de tercer podrà ser tingut en compte per prendre decisions sobre els possibles repetidors.
  • Totes les persones tenen dret de reunió. Les famílies, amb prèvia autorització signada i entregada a l’escola, poden convocar una manifestació amb els seus fills.  La mesura no és sancionable. En cas d’escollir aquesta opció s’ha de tenir en compte que s’haurà de comunicar al Consell Escolar i que el Representant Municipal té 15 dies per informar de la previsió d’insubmissió.
  • Com que tots els nens tenen dret a l’educació, una altra alternativa seria programar una sortida cultural a qualsevol indret d’interès a prop de l’escola. En aquest cas la mesura tampoc és sancionable. Qualsevol acció legal contra les famílies tindria resposta jurídica.
  • La XEI hauria de fer una crida/recomanació a totes les escoles per animar a exercir la insubmissió.
  • Un possible inici seria que les AMPA’s es declarin insubmises i que aquesta insubmissió es presenti al Consell Escolar perquè actuï en conseqüència.
  • La data de les proves la decideix cada centre i ha quedat establerta entre els dies 4 i 15 de maig de 2015. Per tant és convenient que les famílies demanin al seu centre que els faciliti la data amb prou temps per poder actuar amb garanties.
  • Van sortir idees al voltant de la connexió amb els partits polítics (aprofitant que aviat entrarem en precampanya) i també en relació a la visualització de la insubmissió (possibilitat de fer una acció-protesta, com portar roses al Departament). 

ORGANITZACIÓ

Després del debat va quedar palesa la necessitat de crear diversos grups de treball que es dediquin a les diferents necessitats del projecte.

POSSIBLES GRUPS  DE TREBALL:

GT1- Informació i comunicació per arribar a totes les escoles i instituts. Argumentari. Alternativa a la religió: Educació i Valors (LOMCE) versus Cultura Religiosa (Departament), és una alternativa real? L’opció del Departament és més restrictiva que la pròpia LOMCE? Com ens afecten les retallades que deriven de l’aplicació de la LOMCE, com afecta a les escoles amb projectes singulars, rànkings, continguts de religió, desigualtat, segregació…

GT2- Objectiu: Fer créixer en xarxa. Escoles i Instituts.

GT3- Proves de 3er.

GT4- Canvi de llibres per aplicació de la LOMCE

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s